lördag 16 mars 2013

Chokladbiskvier


Chokladbiskvier en av de bakelser som jag tycker om att äta när jag någon gång ska lyxa till det och gå på café, choklad är aldrig fel! Jag har faktiskt också bakat chokladbiskvier förut, men det är länge sedan. De är inte så komplicerade att baka men består av flera olika moment.

Först är det dags att baka botten, som man antingen kan göra av mandelmassa eller genom att mala mandlar och blanda detta med socker och äggvitor. Jag malde mandlar och gjorde egen "mandelmassa". Jag förstår inte hur jag skulle klara mig utan min mandelkvarn. Jag har upptäckt att jag väldigt ofta bakar kakor som kräver malda mandlar. Men nötklickar är min akilleshäl. Jag har försökt få dem höga och fina, men de blir oftast platta som havreflarn.

Jag ville bara baka små chokladbiskvier den här gången, så jag använde min macaronmatta. Då blev de dessutom jämnstora. Smidigt!


Medan bottnarna svalnar är det dags att göra chokladsmörkrämen. I den ska det vara marsánkräm, men det hade jag inte hemma. Jag ville helst slippa gå och handla eftersom det är väldigt kallt här och jag försöker kurera min förkylning. Jag hittade ett recept på hemmagjord marsánkräm och testade det. Den blev jättebra och god!

Marsankräm:
2 äggulor
2 dl mjölk
1 msk maizena
1 msk socker
1 msk vaniljsocker
Blanda allt utom vaniljsocker i en kastrull och sjud upp till en tjock kräm. Koka dock ej. Häll i vaniljsockret och blanda.

Det svåraste med att baka chokladbiskvier är det sista momentet, tycker jag! Smält choklad och blanda med olja. Jag smälte chokladen i mikron. Om man bara värmer några sekunder i taget och rör om ordentligt så fungerar det bra. Att doppa biskvierna i chokladen och få ett snyggt lager är svårast och kladdigt, men till slut blev jag nöjd. Hoppas bara att tjejerna tycker att de är goda. Vi ska ha tjejträff hemma hos mig på fredag och då blir det kakbuffé. Marie önskade sig chokladbiskvier, så de här är till dig, Marie!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar